Hvem her har prøvd å nå ut til alle ❓
I såfall er du ikke alene…..
Vi må jo alle sammen nå ut til nye innimellom.
Men saken er at prøver du å nå ut til alle…..så risikerer du å ikke nå noen!
Jepp….det er helt sant!
Og det var det jeg selv gjorde feil det første året jeg drev praksisen min
Den er relevant for alle med ledig plass i timelisten
så folk får vite at du finnes og du kan å få nok kunder
GJØR DETTE HVIS DU VIL NÅ UT TIL FLERE
hvem her prøver å hjelpe alle?
jeg slet med det selv…
jeg trodde det var tydelig fra pasientenes ståsted hvem jeg kunne hjelpe.
Noe det selvfølgelig ikke var…
hva betyr det som terapeut og coach å prøve å nå alle?
så mange behandlingsformer….
mange tilbyr det og det og det
det at du ikke fokuserer inn – med en målgruppe – gjør at du får hjulpet færre
du får ikke hjulpet like mange.
jeg tror ikke at det kan være alle
forestill deg det et øyeblikk;
at du hjelper en spesifikk type mennesker
men jeg vil hjelpe de også….
det skaper forvirring….
det skaper forvirring for deg og det skaper forvirring for de du skal hjelpe
du føler deg forvirret
du lurer på hva skal jeg fokusere på i dag…?
og så hopper du fra det ene til det andre
ved å gjøre mindre så får du gjort mye mer
det er dette vi gjør i klinikk-kurset
vi bruker faktisk mye tid på dette
vi går ofte noen runder før får man får konkludert skikkelig
vi starter med å tydeliggjøre målgruppen.
det som ofte skjer er at
noen sier…
jeg vil hjelpe de også…og de….og de….og de føler at det er virkelig skummelt å snevre inn
og jeg forstår det!
fordi vi vil jo hjelpe mest mulig folk.
men realiteten er at når man har definert en klar målgruppe, så får man hjulpet så mange mennesker skikkelig
eller – man har kommet i mål med målgruppen sin for så å ønske å endre den rett etterpå.
og så må man starte forfra…
man må få det opp å gå først
og når man har en praksis oppe å gå
når du har 40 (eller det som er riktig for deg) pasienter/kunder/klienter pr uke
når du har nye som bestiller time hver uke – regelmessig
og nye som booker hver eneste uke
da kan man tenke på noe annet.
men ikke før det
du får ikke hjulpet flere ved å henvende deg til alle
husk…
du er ikke den eneste terapeuten i verden
du må ikke redde alle der ute
mye av det vi prater om i klinikk-kurset er å lage gode systemer, to do lister, steg for steg oppskrifter for sosiale media osv
fordi
mange som kommer inn er ganske overveldet
de aner ikke hvordan de skal starte
man må få systemer for dette, f.eks hva gjøre på sosiale media
ja vi er terapeuter og coacher
men vi er også «sjefen» i vår egen praksis – og det er ingen skikkelig praksis uten systemer er det vel?
den eneste måten du kan gjøre dette 100% er å
starte i riktig ende.
få system på ting.
jeg ser med en gang hvem som ikke starter i riktig ende
de spør spørsmål som
hvilke verktøy trenger jeg?
hvilken e-post leverandør må jeg ha?
hva må jeg gjøre først
men jeg forstår det…
man er i en “gjøre fase” – men uten en plan – så man markedsfører seg helt vilkårlig her og der uten mål og mening bak det man gjør
gir det mening?
før man har en solid plan, så er å ta gjøre noe det siste du skal gjøre 🙂
da er det bedre å trykke på pause
og se hva er det som foregår her
det bruker vi mye tid på i klinikk-kurset
å ha en rød tråd i det man gjør
skal man leve 100% av sin praksis så må man stoppe opp
tenke gjennom
hva trenger du for å ta det til neste nivå
Hvorfor er det så mange terapeuter som er overarbeidet og underbetalt?
fokusere på de tingene som vi vet vil ta oss fremover
start med en visjon og plan som du faktisk bestemmer deg for å fullføre
det hjelper ikke hvis du daglig lurer på hva du skal gjøre av markedsførings aktiviteter
du må gjøre det annerledes!
spesielt hvis det du har gjort til nå ikke har virket