Hvordan kan du klart skille mellom markedsføring som virker og hva som ikke virker?
I denne videoen skal jeg prate om….
1) Hvordan kan du klart skille mellom markedsføring som virker og hva som ikke virker?
2) Hvordan unngå “nødhjelps” markedsføring
3) Hvorfor nåværende strategi kanskje senker din ekspertise og setter urealistiske forventninger
4) 3 spørsmål å stille deg selv før du gjør noe som helst “markedsføring”
5) Hvordan respondere når folk vil ha gratis time/pris reduksjon
Mitt navn er Jorunn Krokeide – jeg er terapeut akkurat som du
Jeg er så glad for å dele dette med dere som er terapeuter og coacher selv
DAGENS TEMA er …jeg så glad for å dele dette fordi DETTE ER NOE FOLK SPØR MEG OM HELE TIDEN.
hvordan kan du klart differentiere MELLOM MARKEDSFØRING SOM VIRKER OG HVA SOM IKKE VIRKER
GI MEG ET JA HVIS DU HAR LURT PÅ DET NOEN GANG 🙂
GIR DETTE RESULTATER ELLER BRUKER JEG BARE MASSE TID?
Hvordan i all verden skal du få tid til å ta imot folk til behandling hvis du må markedsføre deg dagen lang.
For markedsføre deg må du faktisk.
Hvis ikke vet ikke folk om deg!
Jeg husker godt min egen overraskelse for over 22 år siden, da det gikk opp for meg at jeg måtte drive for meg selv ved siden av å være terapeut.
Altså fylle 2 roller….
Jeg ville jo bare behandle!
Det var jo det jeg elsket.
Så jeg møtte opp, gledet meg stort over å gå igang og forsto at virkeligheten ikke var helt slik 🙂
Jeg var heldigvis økonom og hadde drevet for meg selv fra før og var tydelig på hvor jeg ville og hvem jeg ville hjelpe. Men jeg visste også at det jeg gjorde måtte være klart og tydelig – fordi det var ikke det jeg ville gjøre dagen lang.
Jeg ville ta i mot kunder og pasienter
Det er dette denne live sendingen handler om.
Jeg vil at du skal gå herfra med en bedre forståelse av hva du trenger å gjøre for å fortelle om deg og dine tilbud på en god måte, uten å føle at du føler du må gi bort gratis behandlinger.
På en måte som føles som det virker (når ut til de du skal nå ut til) samtidig som du gir god information til dine kunder.
Sant?
det er jo hele poenget
Og det første jeg vil prate om er hvordan unngå «nødhjelps» markedsføring
Hva mener jeg med det?
Jo når noen kommer og spør meg – hva skal jeg gjøre for å nå ut til flere?
få fullere lister?
De gleder seg, føler seg inspirerte, og og de vil ha svar
«hvordan gjør jeg det?»
Well…
Når de spør et spørsmål som dette, så ser de etter nødhjelp…
De ser etter en rask løsning
Du har sikkert opplevd det samme med kunder….
Noen kommer og vil ha en “quick fix” løsning på deres problem. Men du vet at for å få varig effekt, for å få en løsning man er super happy med på sikt, så vil ikke det hjelpe de like godt.
Uansett så vet du at når noen kontakter deg og vil ha en rask løsning, så kan det være veldig frustrerende fordi både du og jeg vet at det er ikke noen raske løsninger.
Jeg kan, hvis noen spør, svare gjør 1 og 2 og 3….
Men hvis jeg tar et dypt pust – et steg tilbake og kikker på situasjonen fra et skikkelig perspektiv,
så så ser jeg en heel rekke ting som skjer og som må adresseres !
Som virkelig gjør at markedsføringen ikke når frem….
Det samme med kundene;
man ser kanskje at her skal det flere ting til for å få en løsning som er varig.
Vi vil ikke ha noe annet – vil vi vel?
Da tenker de etterpå at dette virket jo ikke
Og det er ofte det som skjer med “nødhjelps hjelps markedsføring” – man giør ting uten en plan – får litt resultater og så er alt like stille som før vi startet (vi er bare litt mer slitne og litt mer oppgitte)….
Så å gi «nødhjelpsmarkedsføring» vil ikke hjelpe
Ingen vil ikke tjene på det.
Så hva kan man gjøre?
Du har sikkert lagt merke til at å spørre kundene dine enda mer, så vil du kunne gi de god hjelp som fungerer på lang sikt.
Det er det samme du må gjør med din egen markedsføring
Du må ha en lengre strategi på det du gjør.
Og du må spørre deg hvorfor du gjør som du gjør?
Vil det tjene meg å ha en annonse, vil det tjene meg å gjøre a b og c
For da kan du ta et steg tilbake og finne ut hva er det egentlig som skjer
Gir markedsføringen min meg avkastning?
Kommer det flere kunder?
Jeg merker med en gang hvem som er seriøse, som mener alvor, som er villig til å gjøre en skikkelig jobb – slik som dere!
Dere er her av en grunn.
Dere mener alvor.
Hvorfor vet jeg det? Fordi dere er her og lytter.
Jeg har tross alt gjort dette 4 ganger før 🙂
Så det er viktig at du må huske at en rask løsning som ikke er gjennomtenkt virker sjelden.
Og viker ikke i det lange løp
Det tar meg over til del 3
På samme måte som jeg ikke jobber med terapeuter som ikke mener alvor – som ikke ønsker en ordentlig transformasjon –
så vet jeg at du ikke vil det samme
Tenke langsiktig.
Du må ha en strategi bak det du gjør
Så det ikke senker din ekspertise.
På samme måte som jeg er her for å transformere praksiser til å kunne være levedyktige, vokse,
bli anerkjente «go to personer»,
så må du gjøre det samme overfor dine kunder
Du ønsker å gi de en transformation
Alle kan google raske løsninger på ting og tang
Men det er ikke det folk vil betale skikkelig for
3 spørsmål du må spørre deg selv før du deler
1. før du poster noe, spør deg selv, vil dette hjelpe meg å nå ut til de jeg vil? gjør det folk nysgjerrige?
2. bygger det know, like and trust?
3. hjelper dette folk?
her er oppgave
det defor vi markedsføre oss – for å nå ut til de som kan ha gleden av oss – hva er ellers vitsen – det tar jo masse tid!
Så vi må gjøre ting som virker!
Gjør det og så fortsetter vi å snakke om det inne i gruppen , så vi kan se hva som foregår.
Og det tar meg til siste punktet
Det skal de betale deg for
du forventer ikke å få ting gratis
dette er noe du kan helt unikt
det må folk betale for
når noen spør om gratis behandling eller avslag, så må du huske på dette.
du skal vise de at du er villig til å å være der for de
og hjelper de gjennom en transformerende prosess.
det legger andre merke til.
og tenker hm det er interessant,
og de tenker at hun er annerledes,
hun gir ikke raske løsninger eller råd som man kan google
hun vil ha virkelig transformasjon!
ved å senke prisene eller gi gratis behandlinger så er det etter min oppfatning noe du sier om din ekspertise og dine tjenester som jeg ikke ville ha funnet verdien i
jeg opplever det samme
jeg har faste priser på mine kurser.
jeg vet at systemene jeg lærer bort fungerer.
jeg gir transformasjon. det gjorde jeg også som terapeut
Bli med på en oppfølgingsdiskusjon i Facebook gruppa Fantastiske Terapeuter her;